Browin Blog - Uszczelka pod głowicą. Jak sprawdzić jej szczelność?

Uszczelka pod głowicą. Jak sprawdzić jej szczelność?

2023-03-07
ulubione

Mała część - duży problem, czyli zmora kierowców

Nie od dziś wiadomo, że samochód potrafi być niezłą skarbonką - taką niemal bez dna. Zazwyczaj, poza standardową wymianą filtrów, oleju i zużywających się części, co jakiś czas musimy być gotowi na dodatkowe wydatki, zwłaszcza gdy przytrafia nam się jakaś większa awaria. Dotyczy to przede wszystkim aut kilku- i kilkunastoletnich, z większymi przebiegami.

Diagnoza u mechanika, niezależnie od wielkości usterki, wiąże się z kosztami... Każdy kierowca zatem marzy, by gdy to tylko możliwe, uniknąć wizyty w warsztacie samochodowym i samodzielnie ocenić, czy wystąpiła usterka. A że te marzenia często są łatwiejsze do spełnienia, niż może się wydawać, przekonacie się czytając dalszą część tego artykułu.

Spośród awarii, jakie spędzają sen z powiek właścicieli aut, jedno z czołowych miejsc zajmują problemy z uszczelką pod głowicą UPG (bo ta część doczekała się swego skrótu).

To część teoretycznie "bezobsługowa", która powinna wytrzymać bez remontu tyle, ile silnik, czyli ok. 400 tys. km. Jak jednak wiadomo, teoria teorią, a w praktyce wymiana uszczelki pod głowicą przytrafia się szybciej, niż zazwyczaj się spodziewamy. To postrach kierowców - głównie ze względu na koszty i dużą czasochłonność naprawy.

Uszczelka pod głowicą. Jak sprawdzić jej szczelność?

Jak sprawdzić szczelność głowicy? Gdzie kupić tester szczelności głowicy?

Dobra wiadomość jest taka, że szczelność głowicy sprawdzić możemy sami, oszczędzając tym samym pieniądze i czas, jaki trzeba by poświęcić na wizytę w warsztacie. W jaki sposób to zrobić? To bardzo proste - i nie trzeba mieć uzdolnień technicznych, by poradzić sobie z taką diagnozą.

Na rynku dostępne są niedrogie próbniki szczelności uszczelki głowicy, których obsługa nie nastręcza problemów nawet laikowi. To proste zestawy, których głównym składnikiem jest płyn reakcyjny CO2 oraz rurka i adapter. Ewentualnie kilka adapterów co sprawdza się, zwłaszcza jeśli nie znamy średnicy wlewu do chłodnicy lub jeśli posiadamy więcej niż jedno auto i każde z nich ma inny wlew. Tester uszczelki pod głowicą to łatwo dostępny sprzęt, który zamówić możemy przez Internet. My polecamy sprawdzony tester z naszej firmowej oferty.

Uszczelka pod głowicą. Jak sprawdzić jej szczelność?

Jak wykonać test szczelności głowicy?

Sam test szczelności zajmie nam zaledwie kilka chwil. Wystarczy:

1. Płyn reakcyjny CO2 (2 ml) wlać do rurki testowej tak, aby jego poziom sięgał poniżej baniek.

2. Włożyć pasujący adapter do wlewu chłodnicy (silnik powinien być ciepły i pracować na biegu jałowym).

3. Włożyć tester z płynem reakcyjnym do korka.

4. Obserwować bąbelkujący płyn reakcyjny. Zabarwienie płynu reakcyjnego na kolor żółty lub zielony wskazuje na uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub uszkodzenie głowicy.

5. Po zakończeniu testu rurkę przemyj wodą i wysusz.

Kiedy wykonać test szczelności głowicy?

Objawy nieszczelnej uszczelki pod głowicą mogą być różne - z całą pewnością powinno Cię zaniepokoić, gdy w swoim aucie zaobserwujesz:

  • intensywne białe spaliny,
  • obniżenie poziomu płynu chłodniczego,
  • mniejszą moc,
  • nierówno pracujący silnik,
  • wyciek oleju.

Dlaczego nie można bagatelizować nieszczelnej uszczelki pod głowicą?

Popsuta uszczelka, która nie zostanie na czas wymieniona, może spowodować poważne problemy. Dalsza jazda samochodem w przypadku nieszczelnej uszczelki doprowadzić może nawet do uszkodzenia całego silnika, co wiązać się będzie z ogromnymi kosztami.

Aby tego uniknąć, warto wyposażyć się w tester szczelności uszczelki pod głowicą. To szybki i prosty sposób, który pozwoli Ci wykluczyć ewentualną usterkę, zaoszczędzić pieniądze i w pewnym zakresie zadbać także o dalszą, bezpieczną jazdę.

Uszczelka pod głowicą. Jak sprawdzić jej szczelność?

...bo domowe jest lepsze!