Browin Blog - Jabłko - owoc na złoty medal! Cz.1

Jabłko - owoc na złoty medal! Cz.1

2021-09-23

Jabłka to nasz polski skarb. Od lat jesteśmy czołowym producentem jabłek na świecie, choć same jabłka były znane już 6500 lat p.n.e. i pochodzą z okolic morza Kaspijskiego. Polskie bogactwo nie dotyczy tylko ilości tych owoców, jaka trafia na rynek, ale także atrakcyjności niektórych z uprawianych odmian. Można tu przykładowo wymienić niezmiennie cenione odmiany charakterystyczne dla naszego sadownictwa: kosztele, antonówki czy szare renety. Mają one niezrównane walory smakowe i doskonale nadają się do przetworów. Kosztele, twarde i słodkie, zbierane są jesienią. Antonówki i renety to z kolei jabłka kwaśne, mające wielorakie zastosowanie. Warto zwrócić na polskie, stare odmiany jabłek, dostępne najczęściej u sadowników, na targach i w sklepikach owocowo-warzywnych. W sklepach dyskontowych jabłka te są wypierane przez nowsze krzyżówki, między innymi amerykańskie odmiany, takie jak jonagold czy idared. Wybór oferowanych odmian jest tak duży, że każdy z pewnością znajdzie swoją ulubioną – i tę do bezpośredniego spożycia, i tę do zrobienia przetworów.


Jabłko - owoc na złoty medal! Cz.1

Ile cukru ma jabłko?

Ile kalorii ma jabłko? A ile cukru? Te pytania są ważne, ale poza tym, ile dany owoc dostarcza cukru i kalorii, dobrze jest wziąć pod uwagę także jego inne wartości odżywcze. Jabłka to także jedne z najzdrowszych owoców. Są dobrym źródłem błonnika rozpuszczalnego (pektyny zawarte w miąższu) oraz nierozpuszczalnego pochodzącego ze skórki. Poza tym w jabłku znajduje się dużo przeciwutleniaczy (polifenoli) i witamin z grupy B, a także witamina A i minerały.
Udowodnione naukowo właściwości zdrowotne jabłek to:
  • zmniejszanie ryzyka zawałów (jedno jabłko dziennie zmniejsza to ryzyko nawet o połowę) i ochrona przed miażdżycą;
  • regulacja pracy jelit – są niezastąpione przy problemach z zaparciami (jedzone na surowo) i biegunkach (przygotowane na ciepło np. z ryżem);
  • zapobieganie występowaniu raka jelita grubego;
  • regulowanie poziomu cukru we krwi i zmniejszanie ryzyka cukrzycy typu 2.

Jabłko - owoc na złoty medal! Cz.1

Za właściwości te odpowiedzialne są błonnik i polifenole (roślinne przeciwutleniacze). Duża ich zawartość w jabłkach zmniejsza ilość cholesterolu i cukru wchłanianego do organizmu z posiłków, dzięki czemu chroni serce i tętnice. Warto pamiętać, że najwięcej składników odżywczych i przeciwutleniaczy znajduje się pod skórką i w skórce tego owocu. Jeśli więc nie ma przeciwskazań zdrowotnych, lepiej nie obierać jabłek przed spożyciem. Zawierają sporo kwasów owocowych i jeśli ktoś ma wrażliwy żołądek, mogą go podrażniać, dlatego osoby cierpiące np. na refluks czy wrzody żołądka, powinny spożywać jabłka z zachowaniem odpowiedniej ostrożności.

 
Jabłka, podobnie jak czereśnie, zawierają sporo fruktozy, która nie powinna być spożywana w zbyt dużych ilościach. Dlatego warto wybierać jabłka odmian kwaśniejszych, winne, w których cukrów będzie mniej. Dobrze jest także jeść owoce twarde i mniej dojrzałe, ponieważ zawierają wtedy mniej cukrów prostych. Dlatego też ciężko jest określić ile kalorii ma jabłko. Można przyjąć, że jest to ok. 50 kcal w 100 g owocu, czyli niedużo (jedno jabłko ma ok 70-100 g). Wybierając kwaskowate odmiany i mniej dojrzałe owoce, wybieramy opcję z mniejszą liczbą kalorii i cukru. Z drugiej strony do przetworów wymagających fermentacji (octowej, mlekowej czy alkoholowej) będą wskazane owoce słodsze, ponieważ cukier w nich zawarty zostanie zużyty przez mikroorganizmy podczas procesu owej fermentacji.


Jabłko - owoc na złoty medal! Cz.1

Przetwory z jabłek do słoików

Receptura na jabłka do szarlotki na Święta lub inną zimową okazję? Po prostu przygotuj jabłka w słoikach. Dzięki tym przetworom szybko przygotujesz swoją ulubioną szarlotkę, bułki z jabłkami czy korzenne muffinki. Jabłka możesz przygotować na surowo lub z wcześniejszym smażeniem. Przepisy bez cukru – poniżej.

Jabłka tarte do słoików

Jabłka umyj, obierz, wydrąż i usuń gniazda nasienne. Zetrzyj na tarce lub z użyciem robota kuchennego z odpowiednią nakładką. Następnie jabłka wkładaj do suchych, wyparzonych słoików, ubijając wsad. Na wierzchu powinno zostać nieco soku. Zakręć słoiki uważając, by brzeg słoika i zakrętka były suche. Następnie pasteryzuj przez ok. 45 minut od momentu zagotowania wody. Wyjmij słoiki z gorącej wody, odwróć do góry dnem i pozostaw, by wystygły.

Dżem z jabłek

Jabłka umyj, obierz, usuń gniazda nasienne. Miąższ pokrój w drobną kostkę i wrzuć do dużego garnka — podlej odrobiną wody. Dodaj cukier — w zależności od kwaskowatości jabłek i oczekiwanej słodkości dżemu. Duś 2-3 godziny, aż jabłka się rozpadną. Gorący dżem przełóż do słoików. Słoiki poddaj pasteryzacji przez ok. 0,5 godziny.


Jagoda Dąbrowska
dietetyk

...bo domowe jest lepsze!